szombat , 23 november 2024
Kezdőlap Gazdaság Gőzkorszakból az elektromos korba lép a Michelin hazai gyára
Gazdaság

Gőzkorszakból az elektromos korba lép a Michelin hazai gyára

243
michelin gumigyártás nyíregyháza
Forrás: Siemens, Michelin

Nemzetközi példát követve elektromos vulkanizáló présgépekkel korszerűsítik a termelést

Jelentős fejlesztés indult a Michelin nyíregyházi gyárában. A sportautó-abroncsokat készítő üzemben modernizálják a vulkanizáló berendezéseket: az eddigi gőzpréseket elektromos meghajtásúra cserélik, amellyel az üzem csökkenti az energiafogyasztását.

A vulkanizálás a gumiabroncsok gyártási folyamatának utolsó szakasza, amelyben az abroncsok elnyerik végső geometriai formájukat. Ennek során, hő hatására, a gumiabroncsok öntőformáit tartalmazó vulkanizáló présgépekben egy olyan vegyi reakció megy végbe, ami keresztkötéseket hoz létre a gumikeverék polimerláncai között.

A Michelin az első elektromos vulkanizáló présgépét a 2010-es évek elején fejlesztette ki Németországban. Technológiája különlegesnek tekinthető, mivel azt más szállító jellemzően nem alkalmazza a személyautókhoz készülő gumiabroncsok gyártásában. Németországban már ezt az első elektromos vulkanizáló présgép vezérlését is Siemens-technológiával látták el, a Michelin pedig ezt a vezérléstechnikát vállalati szabványként írja elő minden gyárában az új présgépek telepítéséhez.

Siemens présgép Michelin nyíregyháza

Pilotprojekt előzte meg a hazai fejlesztést

A nyíregyházi gyárban 2021-ben telepítették az első prototípust, a rá következő évben pedig az első, meglévő gőzprés átalakítása mellett beüzemeltek 6 darab új elektromos présgépet is. A kedvező tapasztalatok alapján aztán 2023-ban hozzáláttak az üzemben működő összes, 40 darab présgép lecseréléséhez, és az ütemezés szerint 2024 végére mindegyik vulkanizáló présgépük elektromos lesz.

A gőzpréseket kiváltó elektromos gyártási technológiával a nyíregyházi gyár várhatóan hétszeresére fogja növelni az energiahatékonyságát, valamint környezeti lábnyomának és CO2-kibocsátásának csökkentésével közelebb jut a 2050-re megcélzott karbonsemlegesség eléréséhez.

A Michelin abroncsgyárai közül egyébként a nyíregyházi üzem az első, ahol az elektromos vulkanizáló présgépek irányítása mellett az ezeket kiszolgáló robot vezérlését is Siemens PLC végzi. Emellett a gépekhez szükséges tartalékalkatrészeket, valamint a Michelin helyi mérnökeinek képzését is a Siemens Zrt. biztosítja. Az együttműködés nem újkeletű, a hazai abroncsgyárban a termelést már jó ideje a Siemens hajtástechnikai megoldásai, frekvenciaváltói és villanymotorjai segítik.

Szupersportautókhoz készítenek gumiabroncsokat

A nyíregyházi üzem 1962-ben kezdte meg működését, és a Michelin Csoport 1996-ban vásárolta fel az akkori Taurus vállalatot. A napjainkban több mint ezer főt foglalkoztató üzem nagy teljesítményű gumiabroncsokat gyárt sport és szupersport osztályú járművekhez. Ügyfelei közé tartozik a Porsche, a Land Rover, az AMG Csoport és a Ferrari is. Az abroncsgyár Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye legnagyobb vállalata, az elmúlt öt évben több mint 1700 helyi beszállítóval dolgozott együtt.

A Michelin világszerte több mint 10 ezer aktív szabadalmat felölelő portfóliójával vezető szerepet tölt be a kutatás-fejlesztés területén. Célja, hogy gumiabroncsai 2050-re 100 százalékban megfeleljenek a fenntarthatóság követelményeinek, azaz teljes egészében megújuló, újrahasznosított, biotermelésből származó vagy más forrásból beszerzett, fenntartható anyagokból készüljenek.

Forrás: Siemens, Michelin


Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Akcióba lendültek az egészségpénztárak, most nem érdemes kimaradni

Az egészségpénztárak minden év végén akciókkal igyekeznek felhívni a figyelmet arra, hogy...

Mit hoz a munkáltatók és a HR-esek számára az EU AI Act?

Az EU 2024. augusztus 1-jén hatályba lépett mesterséges intelligenciáról szóló rendelete (az...

A brexit tanulságai: az EU elhagyása súlyos és tartós gazdasági hátrányokat okoz

Minden uniós tagállam számára létfontosságú lenne, hogy a lakosság helytálló információkat kapjon...

Világméretű összefogás részese lett a Debreceni Egyetem

Egyetlen magyar intézményként az Egy övezet – egy út kezdeményezés partneregyetemi hálózata,...