vasárnap , 24 november 2024
Kezdőlap Jármű Mitől függ egy nyeregcső kényelme?
Jármű

Mitől függ egy nyeregcső kényelme?

238
nyeregcső

Minden bringás tudja, hogy ha egy kerékpárnak nincs hátsó kerékfelfüggesztése, akkor a nyereg és a nyeregcső határozza meg a kényelmet. Ezek valamilyen szinten tompíthatják az ütődéseket és rezgéseket. De mitől függ az, hogy mennyire hatékonyan teszik ezt? Hogyan befolyásolja a kényelmes tekerést a nyereg vagy a nyeregcső? A következő cikkben most ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.

Beszéljünk a nyeregről és a nyeregcsőről!

Tudjuk, hogy sokféle nyeregcső létezik – elég csak szétnézni a Bikepro.hu kerékpár webshop nyeregcsövei között – ezért szeretnénk az egyes változatokról és az ezek által a komfortérzetre gyakorolt hatásról röviden írni.

A dupla háromszög vázszerkezet, kis tömeg mellett is biztosítja a stabilitást és a rugalmasságot, de a kényelem nem az erőssége. Hogyan is lenne? Az ívelt csövek, a furcsa elrendezés és a merev kialakítás sem javít a helyzeten. De hogyan jön a képbe a nyeregcső?

Ez az alkatrész az, amivel valamennyire fokozható a kényelem. Ez azért van így, mert a terhelés, nem a legnagyobb merevséget biztosító függőleges irányból érkezik, s a szár is hátrafelé dől. A cső tetejére rögzíthető nyereg is felruházható a megfelelő rezgéscsillapító technológiával.

Egyértelmű tehát, hogy a nyeregcső egyfajta összekötőként funkcionál a váz és a nyereg között, illetve segíti a nyeregmagasság, a -dőlésszög és a hosszanti elhelyezkedés pontos beállítását.

Nyeregcsőtípusok és alapanyagok

A rugós nyeregcső az aktív rugózó alkatrész, ami három hátránnyal is jár: a mechanika terhelése nem függőleges, ami megnehezíti az irányítást. A második hátrány, hogy nagy a tömege, a harmadik pedig, hogy a haladó kerékpárosok szívében nem foglal el különleges helyet a rugós megoldás. Ez azért van így, mert az ütődéseket csak akkor lehet tompítani, ha a nyeregcső összenyomódik.

Ha a kényelmi szempontokat vizsgáljuk, a cső anyaga és minősége szintén meghatározó. Kijelenthető, hogy azonos méret és csőkeresztmetszet mellett, az alapanyag befolyásolhatja a szerkezet flexibilitását.

A titán a leghajlékonyabb, míg az acél a legmerevebb fém. Minél vékonyabb a csőfal, annál inkább fokozható a rugalmasság és a komfort. A karbonkompozitból készült csőszerkezetek bonyolult darabok, de állítólag jelentős mértékben javítják a kényelmet.

Hogyan lehet rugalmas egy nyeregcső?

Nyeregszár esetében mindig növeli a komfortot a vázból kiálló szakasz hossza is, ami nagyobb kihajlást eredményezhet. De a nyeregcsövet rögzítő bilincs és a fejkialakítás módja sem hagyható figyelmen kívül.

A nyeregcső flexibilitását az is befolyásolja, hogy bringás súlypontja a nyeregvázcső vonalához képest hova esik. Ha a bilincsen beállított hátranyúlás, setback nagyobb, úgy értelemszerűen több súly kerül a vonal mögé, ami fokozza a kihajlást.

Ne feledjük el, hogy a nyeregcső egy rendkívül hasznos alkatrész, ami nem csupán a kényelem érzetét fokozza, de viseli a rá eső terhelést is.


Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

A Volvo Trucks újgenerációs biztonsági rendszereket mutat be a gyalogosok és kerékpárosok védelméért

A forgalmas közlekedési helyzetek mindennapos biztonsági kockázatot jelentenek a veszélyeztetett úthasználókra nézve....

A Telekom ügyfelei számára már minden budapesti metróvonalon elérhető az 5G szolgáltatás

A Telekom november 11-étől az összes budapesti metróvonalon elérhetővé tette az 5G...

Káosz uralkodik a rollerbiztosításoknál, pedig 3 hónapja kötelező

Több mint 100 ezer elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett...

Valóban csak az elektromos autókon múlna a fenntartható közlekedés?

Még mindig státusszimbólum a céges autó, és ez nem segíti a környezetvédelmet...