szerda , 24 július 2024
Kezdőlap Jármű Ez segítheti a parkolóházakat az e-autó tüzek ellen
Jármű

Ez segítheti a parkolóházakat az e-autó tüzek ellen

298
Speciális tűzbiztonsági megfontolások

Világszerte jelenleg több mint 30 millió elektromos jármű (EV) közlekedik az utakon, és ez a szám 2030-ra már 350 millió is lehet. Az akkumulátoraik tűzvédelme azonban egy új kihívást jelent, különösen, ha a tűz esetleg egy nagy méretű parkolóházban üti fel a fejét. Az ilyen károk kockázatát – megfelelő oltási technikákkal párosítva – lehet csökkenteni előrelátó tűzbiztonsági tervezéssel, valamint hatékony észlelési, riasztási eszközök használatával – mutat rá egy frissen megjelent összeállítás.

Speciális tűzbiztonsági megfontolások

Az elektromos járművek kigyulladásának kockázatát általában túlbecsülik, pedig valójában többször fordulnak elő hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek. Jelentős különbség azonban, hogy az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért is jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben.

Az EV-k által is használt garázsokban egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például a túlfeszültség, a túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.

e-autók tűzbiztonsági megfontolások

Füstérzékelés, téves riasztások nélkül

A parkolóházakban jellemzően szorosan egymás mellett álló autók között a tűz gyorsan tovább tud terjedni. Így kiemelt cél a tűz minél korábbi észlelése, érzékelése, – természetesen a megelőzés és a hatékony oltástechnológia választása mellett. Ezt megnehezíti azonban a garázsokban jellemző fokozott koncentrációjú kipufogógáz-kibocsátás és a légszennyezés, amelyek gyakran téves riasztáshoz, ezáltal fölösleges leállásokhoz és épület-kiürítésekhez vezetnek.

A Siemens ASA (Advanced Signal Analysis) technológiájával készült pontszerű füstérzékelők beállításait pontosan az ilyen megtévesztő jelenségek kiszűrésére tervezték, hogy valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek. A parkolóházakhoz hasonló nagy, nyitott területek és akár 6700 m2 lefedésére szabták emellett a cég ASD (Aspirating Smoke Detector) technológiát használó megoldásait. Ez a közvetlenül a tűzvédelmi rendszerbe integrált füstérzékelő a védelmet igénylő területen elhelyezett csőhálózat lyukaiból folyamatosan levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ez a technológia használható az e-töltőállomások belsejében is, az infrastruktúra védelme érdekében.

elektromos autók tűzbiztonsági megfontolások

Vizuális tűzérzékelés

Nem csak a levegő összetétele, hanem vizuális érzékelés alapján is idejekorán észlelhetőek az esetleges tűzesetek. A Siemens FireCatcher kamera egy olyan videós tűzérzékelő, ami nem hőképpel, hanem egy speciálisan a kamerába épített képtartalom-elemzésen keresztül, optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítja a füst- és lángforrásokat. A kamera képes különbséget tenni a valódi tüzek és a megtévesztő jelenségek (mint például a por) között, így akár már a parázsló tűz és a legkisebb mennyiségű füst is érzékelhető.

Ezek a tűzbiztonsági megoldások mind integrálhatóak az átfogó épületfelügyeleti rendszerekbe. Ily módon az üzemeltetők akár távolról felügyelhetik az épület biztonságát: a beléptetést, az energiagazdálkodást, valamint a tűzvédelemi, világítási és klímavezérlési rendszereket.


Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Ezek a legnépszerűbb hibrid autók

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben is lefedő Használtautó.hu adatai szerint...

10-ből 4 embernek nincs gondja a parkolással

Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) – leginkább...

Így használjuk az autónkat

Nehezen mondunk le az autóról, annak ellenére, hogy a többség saját bevallása...

Húszéves a BMW Group Magyarország

A BMW és MINI márkák hazai képviseletét ellátó, gyári tulajdonú leányvállalatot 2004...