A motorolaj összetétele, ahogy telik az idő, változik. Belekerülhetnek szennyeződések, ezenfelül szinte elhanyagolható mértékben gázolaj is keveredhet bele dízelüzemű gépkocsi esetében. Ez bizonyos mértékig normálisnak tekinthető, egészen addig, amíg ez az érték nem haladja meg a két százalékot.
Főként hidegen járó motor és indítás alkalmával kerülhet gázolaj a motorolajba. Ugyanakkor amennyiben az említett határértéket meghaladja a gázolaj mennyisége, akkor a keverék viszkozitásával problémák adódnak, ez pedig rövid úton motorhiba kialakulását fogja eredményezni. Nézzük meg a jelenséget a Tamorin Kft. szakértő csapatának segítségével!
Konkrét esetek, amikor gázolaj kerülhet a motorolajba
Míg egy új autó esetén ilyen probléma nemigen léphet fel, addig egy olyan gépkocsi esetében, amellyel több százezer kilométert megtettek, megeshet, hogy az égéstérben lévő üzemanyag-keverék nem az elvárások szerint gyullad be vagy ég el. Ilyenkor a gázolaj akár az olajteknőbe is lefolyhat.
A gépjármű alkatrészei idővel elhasználódnak. A fogattyúsház és az égéstér között található tömítések és a dugattyúgyűrűk sem tartoznak a kivételek közé. Amennyiben ez a folyamat elér egy kritikus szintet, a baj megint csak megtörténhet. Dízelüzemű kocsik esetében problémát jelenthet az is, ha a DPF szűrő nem úgy regenerál, ahogyan kellene. Ilyenkor sajnos a maradék gázolaj óhatatlanul visszafolyik a motorolajba.
Amikor a motorolaj túlságosan felhígul
Ahogyan azt már említettük, egy ideig semmilyen hibajelenséggel nem jár az, ha gázolaj kerül a motorolajba. Van azonban egy pont, ez a bizonyos 2%, amely fölött már érzékelhető problémákat okoz a dolog.
A motorolajnak az a funkciója, hogy biztosítsa a szükséges kenést a motorban megtalálható alkatrészeknek. Ha az autót nem megfelelő minőségű, összetételű motorolajjal használják, akkor a fém alkatrészek érintkezhetnek egymással, amely rövid úton azok kopásához vezet. Attól függően, hogy a kenés hiánya milyen mértékű, mindez katasztrófát okozhat rendkívül rövid idő leforgása alatt, de az is lehet, hogy a problémák csak hónapokkal később lesznek észlelhetők.
Érdemes megelőzni a bajt
A motor károsodásának helyrehozása óriási kiadásokkal járhat, éppen ezért bölcs dolog megelőzni a bajt. Ennek legjobb módja, ha rendszeresen ellenőrizzük a motorolaj szintjét. Nem kell ezt naponta megtenni, de kéthetente mindenképp célszerű erre sort keríteni, hiszen nem tart tovább a dolog egy percnél, és még szakember segítségére sincs szükség hozzá. Aki nem szeretne maga bajlódni ezzel, az akár egy benzinkúton is kérhet segítséget.
Amennyiben a motorolaj szintje nem megfelelő, azonnal lépni kell, nem szabad tovább használni az autót. Árulkodó lehet a motor hangjának elváltozása is, valamint az, ha a kocsi az átlagosnál több üzemanyagot kezd fogyasztani látszólag ok nélkül.
Érdekesség, hogy vannak, akik úgy előzik meg a problémát, hogy minden tankolás alkalmával löttyintenek némi motorolajat az üzemanyaghoz. Némelyek arról számolnak be, hogy ez a nem éppen szokványos megoldás bevált számukra.
Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!