Hibrid forradalom, elektromos áttörés és kínai kihívás – 2025 első öt hónapjának autóipari statisztikái nem csak számokat rejtenek, hanem egy egész kontinens átalakuló közlekedési kultúráját. A Volkswagen szárnyal, a Stellantis és a japánok botladoznak, miközben a kínaiak halkan, de határozottan közelednek. A Next Auto lízingspecialista cikke allapján nézzük, hogyan alakul a jövő mobilitása!
Villanyos jövő: hibrid- és elektromos autók dominanciája
Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) friss jelentése szerint a hibrid és elektromos autók piaci részesedése mára közel 60%-ra ugrott az EU-ban, ami történelmi mérföldkőnek számít. A tisztán elektromos modellek (BEV) az eladások 15,4%-át tették ki 2025 májusában – ez a 2024 májusi 12,5%-hoz képest mérsékelt, de stabil növekedés – olvasható a lízingeléssel foglalkozó Next Auto írásában.
A nagy ugrást viszont a hibrid-elektromos autók (HEV) hozták. A nem tölthető hibridek már 34,1%-os részesedést képviselnek, míg a konnektorról tölthető hibridek (PHEV) további 9,4%-ot adnak hozzá. Ezzel a részben vagy teljesen elektromos hajtású járművek összesítve az új autók közel 59%-át adják.
Eközben a hagyományos hajtásláncok visszaszorulóban vannak: a benzines autók részesedése 28,5%-ra, a dízeleké pedig 9,2%-ra zsugorodott, így együtt is csupán 37,7%-ot tesznek ki. Egy év alatt több mint 10 százalékpontos visszaesés történt – a fosszilis korszak lassan, de biztosan a végéhez közeledik.
Márkák közötti verseny: ki az élmezőnyben, ki maradt le?
Volkswagen Csoport: stabil vezér
A Volkswagen Csoport megőrizte vezető pozícióját az európai piacon, és 27,4%-ra növelte piaci részesedését. 2025 január-május között 1,25 millió autót adtak el, szemben az előző évi 25,9%-os részesedéssel – olvasható a Next Auto cikkében.
A konszern márkái közül a Volkswagen önállóan is erősödött, piaci részesedése 11,4%-ra nőtt. A Skoda és a Seat-Cupra páros szintén kisebb növekedést mutatott. Érdekes tendencia, hogy a Cupra immár több autót értékesít, mint az anyacég Seat, bizonyítva, hogy a vásárlók hajlandók többet fizetni a sportosabb, prémiumabb élményért.
Renault Group: új lendület
A Renault, a Dacia és az Alpine összesen 11,3%-os piaci részesedést ért el, 517 ezer darabos eladással. A Dacia továbbra is a „budget electric” kategória királya a Spring modell révén, míg a Renault Megane E-Tech Electric a középkategóriás elektromos vásárlók körében arat sikert.
Stellantis: hullámvölgy
A Stellantis csoport komoly kihívásokkal szembesül. Az első öt hónapban 751 ezer autót adtak el, ami 16,5%-os részesedést jelent – ez 1,7 százalékpontos visszaesés 2024-hez képest. A Fiat (-19,5%), Opel (-18,2%) és Citroën (-10,6%) eladásai különösen gyengék voltak, és még a DS prémium márka is szenvedett.
Egyedül az Alfa Romeo tudott erősödni (+33,5%), ám a darabszám (26 505 db) szerény. A Stellantis vezetése a következő időszakot döntő jelentőségűnek látja az elektromos portfólió felfuttatásában.
Ázsiai gyártók: csökkenő lendület
A Toyota, bár a Lexus eladásai emelkedtek, összességében 7,8%-os visszaesést könyvelt el, piaci részesedése pedig 8,5%-ra csökkent. A Hyundai és Kia szintén több mint 5%-kal esett vissza, így a Hyundai Group piaci részesedése 7,5%-ra apadt. A konkurencia növekedése és az európai vásárlók ízlésének változása egyaránt kihívást jelent.
Kínai szereplők: a rejtett fenyegetés
Az MG-t forgalmazó kínai SAIC Motor az igazi meglepetés: eladásaikat 49,1%-kal növelték, és immár 88 ezer autót adtak el 2025 első öt hónapjában. Ez a növekedési ütem a Nissan és a Volvo szintjére repítette az MG-t, ami jelzi: a kínai gyártók többé nem csupán mellékszereplők.
Mi jöhet még?
A hibrid és elektromos modellek előretörése világos üzenetet hordoz: a jövő a villanyos hajtásláncé. Az európai gyártók számára a feladat most nem csupán a technológia fejlesztése, hanem a piaci pozíciók megőrzése a kínai és ázsiai kihívók mellett.
Ahogy a vásárlói igények egyre gyorsabban változnak, a gyártóknak minden eddiginél rugalmasabban kell reagálniuk. A következő évek dönthetik el, hogy a kontinens autógyárai vezetik-e az elektromos forradalmat, vagy átadják a stafétát új szereplőknek.
Elkalauzoljuk a hírek világában! További friss híreket talál a Kalauz.hu főoldalán! Kövesse a TechKalauz technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!